Oooh flatbrød ja

Vi var på marked her i høst, hvor jeg kom over hjemmebakt flatbrød laget med left overs fra ølbrygging, kalt mask, en ressurs jeg har mye tilgang på til tider! Og det smakte også kjempegodt! Vanligvis går masken til grønt avfall i sorteringen, men noe av det kan man jo alltids prøve å dra nytte av selv.  Jeg måtte derfor prøve meg på flatbrød…  aldri gjort før.

Tok vel en 7,5 dl mask da vørteren var silt fra og hadde det i bollen til kjøkkenmaskinen. Så tilsatte jeg en skvett vørter og en skvett vann (kanskje ca fire dl væske), maldonsalt og sammalt hvete (fin) til det samlet seg til en deig. Lot det gå i kjøkkenmaskinen relativt lenge, husker ikke eksakt, da jeg måtte prøve meg fram og justere hele tiden. Jeg hadde deigen i en pose og la den i kjøleskapet en stund.

Kjevlet ut små boller til så tynne leiver som mulig (prøvde å ikke elte bollene for mye men liksom bare få dem utover så raskt jeg kunne) og stekte dette i varm og god teflonpanne… det ble kjempedigg! Dette fylte to kakebokser så vi har nå flatbrød for en stund! Men det ga såpass mersmak at dette vil jeg nok gjenta flere ganger 🙂

2016-09-30-20-16-402016-10-10-13-52-38

Dette innlegget ble publisert i Livsstil, Mat. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

