Brød med mask

Min kjære (som forøvrig driver bloggen Maltrøret) brygger øl, og som kjent består øl av mengder med korn. Hver gang han brygger sitter vi igjen med kilovis av det som kalles mask, altså utmesket korn, som har mye restsukker i seg. Men før vi kvitter oss med alt dette og sender det tilbake i kretsløpet, tar jeg og fryser meg noen halvlitere, til bruk til brødbaking 🙂

Dette gir nemlig veldig god maltsødme til brød, og jeg er rimelig sikker på at det er masse nyttig for oss i dette, i allefall er det mye fiber.

Brød pleier jeg lage på denne måten:

1 kg mel, blanding av grovbakstmel og fint hvetemel, men mesteparten grovt
250 gram liter mask
Ca 6 dl væske. Kan være alt fra vann til yoghurt naturell (gjerne kaldt om du liker langtidsheving)
1 ts salt
2 ss olje
1/2 -1 pk gjær

Bland alt sammen i kjøkkenmaskinen og elt i fem minutter. Fersk gjær kan fint bare smuldres inn i melet, man må ikke løse det opp i vann. Jeg setter deigen kald. Om masken kommer fra fryseren blir det jo en veldig kald deig, og da kan deigen stå på kjøkkenbenken å heve til neste morgen, er masken varm rett fra brygger’n må man sette den i kjøleskap til neste dag eller sitte oppe sent mens man venter på at brødene skal bli ferdig 😉 Hos oss er nemlig ølbrygging noe som gjerne går langt utover kveldene…

Jeg satt deig kl 19 en kveld og lot stå natta over i kjøleskap, helt til kl 17 neste dag da det ble satt på benken til temperering og etterhvert eltet ut og overført til to små brødformer der de fikk heve seg ferdig på lunt sted.

Stekes 200 grader i 35-40 min

Dette innlegget ble publisert i Mat og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

