Eget design – enkel cardigan

2014-10-27 06.36.57

Jeg var så heldig å overta en mengde garn av tante i England som en gang i tiden (70-tall?) sysslet med vev/billedvev. Garnet har fulgt henne på flere flyttelass (og vært over atlanteren minst én gang), men nå gikk det i «arv» til meg 🙂 Det er jo ikke garn beregnet på klær egentlig, men jeg tenker alt kan brukes! har sjekket det i vaskemaskin, men hvor sterkt det er for slitasje vet jeg ikke.. Men det  er av viskose, silke/viskose blanding og en del var bomull chenille. Noe av det var veldig tynt å strikke med for hånd, og det er god mat for strikkemaskinen! Så jeg laget en strikkeprøve av viskose/silkegarnet, og funderte på hvordan jeg kunne skape en jakke ut av det. Enkel løsning; to rektangler blir ermer, samme bredde rektangler til to forstykker, strikket uten noe form for øking/felling, til det var langt nok, og bakstykke var ca bredden av forstykkene ganger 2. Jeg la opp og felte av med hjelpegarn, og plukket maskene over til pinner, som jeg da laget vrangbord nederst og felte av vanlig øverst. Bitene er sydd sammen i sidene og på skuldrene, enklere kan det ikke gjøres 🙂

2014-10-01 10.00.58

Slik gjorde jeg det: Hadde maskefasthet på 7

Ermer, 80 m strikk 140 rekker, ca 45 cm lang
Forstykker, 80 m strikk 240 rekker, ca 70 cm lang
Bakstykke, 70 m strikk 240 rekker, ca 70 cm lang
Lommer, 44 m strikk 36 rekker, ca 10 cm lang

Alle delene er lagt opp og felt av med hjelpegarn, og så plukket jeg maskene over på pinne nr 2,5 og strikket litt vrangbord nede og felte av vanlig oppe. Lommene ble bare montert på etterpå. Alle delene er sydd sammen på maskin. Vurderer lage en heklekant rundt foran, og sy på en knapp eller to.

Skjerfet er av viskose, la opp fem masker og strikket 80 cm hvor jeg tok ut en maske i ene siden hver fjerde rekke, og så felte en maske hver fjerde rekke til det bare var fem igjen.

 

Dette innlegget ble publisert i Strikkemaskin, Strikking og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

