Vrient og vrangt

Dette er en vest. Det ser du vel. Alle delene faktisk.

Hva i hel… tenkte i alle fall jeg. Så hva er det EGENTLIG? Det finnes en strikker der ute, rett vest og over et stort hav, og hun kaller seg Domiknitrix. Er det tøft eller er det tøft? Det er tøft. Hun er meget flink, og lager MEGET interessante modeller, jeg har boken hennes og jeg digger alt sammen. Slagordet hennes er Whip your knitting into shape. Jeg prøver, jeg prøver! Hun sier man skal ta kontroll over strikkepinnene og gjøre det man skal gjøre, ordentlig. Så derfor skjemtes jeg ikke så rent lite når jeg satt og så ned på fanget mitt og så denne katastrofen utfolde seg, omgang etter omgang. Det skulle bli modellen ‘Swizzle Vest’. Hvorfor fortsette da, tenker du kanskje, og jo – det er fordi jeg skjønner jo at jeg trenger øvelse. Og i dette tilfellet hadde jeg mer lyst å strikke enn å vente på å få tak i rett garn, som vanlig, så jeg tok ett nøste Cortina og ett nøste vanlig babyull tror jeg det var eller Fabel, samma, og det ble omtrent rett strikkefasthet. Men ikke helt selvsagt. Og alle de trådene å holde styr på… for en lidelse. For denne oppskriften introduserte noe nytt for meg, nemlig Intarsia. Vet ikke hva det heter på norsk. Og det var en artig utfordring som jeg er glad jeg lærte, men ikke bruk dobbelt garn… ever! Og i tillegg skulle det være lommer, glidelås, og man skulle «sy-strikke» sammen maskene på skulderen. Så utrolig målretta jeg kan være når det er noe jeg vil, bare jeg vil det nok, så kunne jeg ikke bare stoppe, så jeg laget den ferdig. Og når jeg så resultatet så var jeg så fornøyd: at jeg gikk ganske enkelt rett på butikken og kjøpte nytt garn, denne gangen noe ordentlig garn som passet oppskriften, så nå blir det faktisk laget en til! For jeg kan sutre og bære meg, men det var faktisk et ganske så artig mønster!

Dette innlegget ble publisert i Strikking. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Vrient og vrangt

  1. Randi sier:

    Wow. den ble dritfin!!! Flinke du!!

Legg igjen en kommentar

