Farging av ull

Jeg hadde en lys gul genser og ei grønn lue som jeg ikke var fornøyd med. Jeg har tidligere farget ullgarn med Kool-aid, noe som fungerte kjempegodt og var både enkelt og billig. Men å farge et ferdig strikket ullplagg, hadde jeg ikke prøvd. Jeg bestemte meg for å prøve farge den grønne lua med lilla saft. Kokte opp saft-og-vann og la i lua, men resultatet ble veldig ujevnt. Det var for lite farge, rett og slett. Men så tenkte jeg at jeg har jo farget masse bomull opp gjennom årene, noen ganger med godt resultat. Hvorfor ikke farge ull? Jeg søkte på nettet men fant heller lite fornuftig jeg kunne bruke, annet enn link til en produsent som selger farge. Problemet er at ull ikke tåler hard vask i maskin, og i alle fall ikke på 60 grader, som jo kreves i følge produsenten. Men, det går an å farge ull i kasserolle på komfyren.

Husk å kjøp farge beregnet for ull, Herdins «multi fibre» (selges på Jernia til ca 60 kr pakken som rekker til 250 gram). I tillegg trenger du ordentlig eddik, og det skal være 12% (noe jeg har måtte blande meg fram til ut fra en flaske eddikessens på 35%). Man skal også ha en diger kasserolle og helst termometer… blandingen skal være 70-80 grader i 30 minutter…

Vel, jeg fulgte ikke oppskriften til punkt og prikke, første gangen. Derfor ble resultatet dårlig, og jeg måtte prøve en gang til. Andre gang ble det bedre, men ikke helt perfekt. Det ble likevel såpass bra at jeg kan bruke plagget, men jeg tror det hadde blitt bra om jeg hadde øvd litt først…

Dette kan være til hjelp for andre som vil prøve å farge noe de har strikket: 

1) Legg plagget i bløt i kaldt vann ganske lenge, du må være helt sikker på at alle fibrene er gjennomvåte.
2) Finn fram en veldig stor kjele. Det lønner seg sikkert å se seg ut noe brukbart på loppemarked, og ikke bruke kjelen til mat. Rør ut fargepulver i en halv liter vann, og varm dette opp mot kokepunktet. Tilsett 10 liter vann, noen dråper milo, og 2 ts eddik 12%. Rør godt.
3) Legg i plagget, og la det varmes opp til 80 grader.
4) Sørg for at alt er dekket av fargen og ikke rør for mye, da kan plagget filte seg.
5) Når det har gått en halv time, fisk opp plagget og skyll det godt, uten vaskemiddel, til det slipper farge.
6) Vask plagget på en skånsom måte med Milo og bruk gjerne Milo tøymykner, det gjorde genseren min myk og fin.

Det du IKKE skal gjøre er: bruke for liten kjele, tilsette mer eddik så lenge plagget ligger nedi, da får man batikkfarget plagg. Man får også batikk om man ikke har tilstrekkelig vått plagg ned i fargebadet. Man skal heller ikke bruke for svak eddik, slik jeg gjorde først… da brukte jeg 7%. Jeg VET ikke 100% sikkert om det hadde så mye å si, men jeg føler meg sikrere å anbefale 12% som det står på pakken.

   

Dette innlegget ble publisert i Diverse. Bokmerk permalenken.

2 svar til Farging av ull

  1. Rea sier:

    Denne ser jo helt flott ut. Skal si du har moro på kjøkkenet ditt! For ordens skyld: kan du beskrive lukten?

  2. snomus sier:

    ikke noe spesiell lukt å bemerke 😉

Legg igjen en kommentar

