Hvordan kan small bli xlarge?

Jeg bare spør. Jeg leste Allers forrige helg, der var det oppskrift på en bolero i garnet Puno som er et nydelig varmt og deilig garn, og så reklamerte de med «Denne strikker du på en kveld!». Jeg bare, jasså? (lissom) og dro på husfliden og kjøpte to nøster. 100 gram skulle rekke det i følge oppskriften. Garnkostnaden ble jo 150 på to nøster, så direkte kjempebillig garn er det ikke.

Vel hjemme fra byen la jeg opp til en bolero str small. Det ble tidlig klart at den ikke ble ferdig på en kveld, det var helt sikkert, men jeg skulle nå ta det litt med ro uansett. Jeg strikket på dette her fra søndag til torsdag, «jevnt» og trutt, og på torsdag kunne jeg rolig slå fast at 100 gram ikke kom til å holde. Jeg dro tilbake til husfliden og kjøpte mer garn, og fredag kveld kunne jeg felle av, med en klam mistanke at dette ikke kom til å passe… Og det stemte det altså, jeg hadde strikket en bolero til en dame størrelse veldig stor, med veldig store pupper, noe jeg fra naturens side er så heldig at jeg slipper. I følge oppskriften: Ferdig måler den 85 i overvidde og 25 i lengden. Min versjon: 100 i overvidde og 35 cm lang.

Men varm og fin det ble den.

Ja jeg er klar over at det er noe som heter strikkefasthet… den stemte ikke, og det visste jeg, for jeg måtte bruke litt tykkere pinner enn det som sto i oppskriften. Men jeg tenkte at «litt stor gjør ikke noe». Det gjorde visst noe likevel! Så nå er det tilbake til start. Måle masker og cm, rekke opp, sette opp regnestykke og gjøre det en gang til…

Dette innlegget ble publisert i Strikking. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

