Det evige tema

Jeg har sånn ca i mange mange år nå truet med å kaste eller pusse opp den gamle 90-talls kjøpmannsdisken. Men det har liksom blitt mest med praten. Det hadde blitt til intet mindre enn det Evige tema hver lørdag/søndag morgen, opplinet med puter i ryggen, nye ukeblad (med interiørsider) og kaffekoppen –  og et løftet, ergelig blikk mot fotenden av senga og den Forhatte disken sånn ca på side 62 i bladet, etterfulgt av noe i retning «no MÅ e få pussa opp den der kjøpmannsdisken, sjå kor stygg han e!!».

Men så, her om dagen, jeg kan ikke forklare helt hvordan det gikk til, men så ble Ord til Handling! Handling, i ren fysisk forstand oppe på Jernia, og i praktisk forstand, med å ta ut av alle skuffer og skap, skru av knotter og hengsler, og løfte skjiten ut på balkongen…!

Når jeg kom så langt, var det meste gjort skal jeg si dere, da var det jo bare arbeid igjen! Vaske, pusse, grunne, sparkle, pusse, grunne litt til, osv, og så male. Jeg var i forfjamselsen over å virkelig ha tatt steget, så inderlig fornøyd med meg selv, at jeg ikke hadde kommet til å diskutert saken om Herren (ja, min altså) hadde skapt seg vrang med tanke på fargevalg. Men vi var (tror jeg) hjertens enig da vi gikk tilbake til Jernia og handlet maling. En slags grå. Noen dager senere gikk vi på en lokal gave/interiørsjappe vi har her i nærheten, og investerte i knotter fra Lisbeth Dahl. Spektralsteinene (min idé) måtte vike for en mer stram stil (ikke mitt førstevalg), men det er jeg glad for.

10 års ergrelse er nå omgjort til et møbel jeg er ulittegranne stolt av (ulitt, det er altså motsatt av litt). Det kom på 900 kroner, så det var jo ikke helt gratis. Men da har vi en pussemaskin vi sikkert får bruk for igjen, og maling nok til å pusse opp fire disker til tror jeg. Jeg må jo bruke det til noe, så ingen kan være helt trygg på at ikke noe annet vi har plutselig kan finne på å endre utseende i tiden som kommer.

før…

under…

 

Etter!

Dette innlegget ble publisert i Diverse. Bokmerk permalenken.

2 svar til Det evige tema

  1. cathrine sier:

    Så fin den ble! Så flink du har vært!!!
    (Har et gammelt skatoll stående, kanskje jeg skal bryte meg på det i sommer).

  2. Ragnhild EA sier:

    Det ble da skikkelig fint!

Legg igjen en kommentar

